بسمه تعالی آیین نامه تشکیل کمیته های معین کمیسیونهای تخصصی شورای پیگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید در امور حوزههای علمیه
مقدمه: در راستای اجرای تبصره 2 ماده 1 آییننامه تشکیلات و فعالیت کمیسیونهای تخصصی دبیرخانه شورای هماهنگی و پیگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید در امور حوزهها، به منظور بررسی دقیقتر موضوعات دستور کار کمیسیونهای تخصصی و ارائه پیشنهادات، آییننامه نحوه تاسیس و مدیریت کمیته ها و کارگروه های تخصصی کمیسیونها به شرح ذیل تصویب گردید. در این آییننامه جهت رعایت اختصار به شورای پیگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید در امور حوزه ها «شورا»، به کمیسیونهای تخصصی هشت گانه شورا «کمیسیون» و به گروه های کارشناسی زیر مجموعه کمیسیونهای تخصصی«کمیته» اطلاق می گردد. ماده 1- تركيب اعضاء كميته اعضای کمیته، حداقل 5 نفر و حداکثر 7 نفر می باشند که ترکیب اعضای آنها به شرح ذیل خواهد بود: 1. 2 نفر از اعضای کمیسیون با پیشنهاد رئیس و تصویب در کمیسیون به عنوان رئیس و دبیر کمیته. 2. 3 تا 5 نفر از کارشناسان صاحب نظر با پیشنهاد رئیس کمیته و تصویب در کمیسیون و تایید دبیر شورا. ماده 2-اصل تشکیل کمیته های معین در هر کمیسیون توسط رئیس کمیسیون مربوطه بر اساس تقسیم کار داخلی کمیسیون به دبیر شورا پیشنهاد و پس از تایید دبیرخانه شورا فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
ماده 3- وظایف کمیته 1. انجام مطالعات مورد نیاز ابلاغی کمیسیون تخصصی و جمع آوری و بررسی اسناد و مدارک مرتبط با آن. 2. ارائه نتایج مطالعات انجام شده به کمیسیون تخصصی. تبصره 1:کلیه مکاتبات فی مابین کمیته و دستگاهها از طریق رئیس کمیسیون تخصصی انجام میشود. تبصره 2:دستگاه متولی (یا مرتبط اصلی) موضوع کمیته، پشتیبان اصلی علمی و محتوایی کمیته تلقی میشود.
ماده 4- وظايف رئيس كميته 1. اداره جلسات كميته. 2.اتخاذ تصمیم در خصوص دستور جلسات کمیته. 3. ارسال نسخه ای از صورت جلسه کمیته برای رئیس کمیسیون. 4. اتخاذ تدابير لازم براي انجام ماموریتهای كميته. 5. ارائه گزارش از فعالیتهای کمیته به کمیسیون. 6. انجام هماهنگی های لازم با رئیس کمیسیون جهت پیشبرد اهداف کمیته.
ماده 5- وظايف دبير کمیته 1. پیگیری تشکیل جلسات کمیته. 2. تهيّه و تنظيم کارشناسی دستور جلسات با هماهنگی رئیس کمیته و ارسال به اعضاء كميته حداقل 48 ساعت قبل از برگزاري جلسه. 3. ثبت و ضبط صورت جلسات کمیته و ارسال آن به اعضاي كميته. 4. پيگيري اجرای به موقع تصمیمات كميته. 5. تنظيم و ارائه گزارش عملکرد فصلی و موردی كميته به رئیس کمیته. 6. پیگیری مکاتبات و برقراری ارتباطات مورد نیاز با دستگاه های ذیربط کمیته.
ماده 6: نحوه تشکيل و اداره جلسات كميته 1. جلسات عادی كميته هر دو هفته یکبار و جلسات فوق العاده حسب ضرورت برگزار ميشود. تبصره: جلسات فوق العاده به پیشنهاد رئیس یا حداقل سه نفر از اعضای کمیته برگزار می شود. 2. جلسات كميته با حضور اکثریت اعضا رسميت می یابد. 3. حضور رئیس یا دبیر کمیته در جلسات الزامی است و در صورت غيبت رئیس، دبیر کمیته اداره جلسه را به عهده دارد. 4. تصمیمات کمیته با راي موافق اکثريت اعضای کمیته معتبر است.
ماده 7- این آیین نامه در 7 ماده و 3 تبصره، تدوین و در جلسه 5 کمیسیون تلفیق شورای پیگیری رهنمودها مورخ 19/09/92 نهایی گردید و از تاریخ ابلاغ توسط دبیر شورا، لازم الاجرا است.
|
- آخرين مطالب
- پربازديدترين ها