مدیریت و تشکیلات

بسمه تعالی

آیین­ نامه

تشکیل کمیته­ های معین کمیسیون­های تخصصی

شورای پیگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید در امور حوزه­های علمیه

 

مقدمه: در راستای اجرای تبصره 2 ماده 1 آیین‌نامه تشکیلات و فعالیت کمیسیون‌های تخصصی دبیرخانه شورای هماهنگی و پی‌گیری رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید در امور حوزه‌ها، به منظور بررسی دقیق­تر موضوعات دستور کار کمیسیون­های تخصصی و ارائه پیشنهادات، آیین­نامه نحوه تاسیس و مدیریت کمیته ­ها و کارگروه­ های تخصصی کمیسیون­ها به شرح ذیل تصویب گردید. در این آیین­نامه جهت رعایت اختصار به شورای پیگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید در امور حوزه ­ها «شورا»، به کمیسیون­های تخصصی هشت­ گانه شورا «کمیسیون» و به گروه­ های کارشناسی زیر مجموعه کمیسیون­های تخصصی«کمیته» اطلاق می ­گردد.

ماده 1- تركيب اعضاء كميته

اعضای کمیته، حداقل 5 نفر و حداکثر 7 نفر می­ باشند که ترکیب اعضای آنها به شرح ذیل خواهد بود:

1.   2 نفر از اعضای کمیسیون با پیشنهاد رئیس و تصویب در کمیسیون به عنوان رئیس و دبیر کمیته.

2.   3 تا 5 نفر از کارشناسان صاحب ­نظر با پیشنهاد رئیس کمیته و تصویب در کمیسیون و تایید دبیر شورا.

ماده 2-اصل تشکیل کمیته­ های معین در هر کمیسیون توسط رئیس کمیسیون مربوطه بر اساس تقسیم کار داخلی کمیسیون به دبیر شورا پیشنهاد و پس از تایید دبیرخانه شورا فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

 

ماده 3- وظایف کمیته

1.    انجام مطالعات مورد نیاز ابلاغی کمیسیون تخصصی و جمع آوری و بررسی اسناد و مدارک مرتبط با آن.

2.    ارائه نتایج مطالعات انجام شده به کمیسیون تخصصی.

    تبصره 1:کلیه مکاتبات فی مابین کمیته و دستگاه­ها از طریق رئیس کمیسیون تخصصی انجام  می­شود.

    تبصره 2:دستگاه متولی (یا مرتبط اصلی) موضوع کمیته، پشتیبان اصلی علمی و محتوایی کمیته تلقی می­شود.

 

 ماده 4-  وظايف رئيس كميته

1.   اداره جلسات كميته.

2.اتخاذ تصمیم در خصوص دستور جلسات کمیته.

3.    ارسال نسخه­ ای از صورت جلسه کمیته برای رئیس کمیسیون.

4.    اتخاذ تدابير لازم براي انجام ماموریت­های كميته.

5.    ارائه گزارش از فعالیت­های کمیته به کمیسیون.

6.    انجام هماهنگی­ های لازم با رئیس کمیسیون جهت پیشبرد اهداف کمیته.

 

ماده 5- وظايف دبير کمیته

1.    پیگیری تشکیل جلسات کمیته.

2.    تهيّه و تنظيم کارشناسی دستور جلسات با هماهنگی رئیس کمیته و ارسال به اعضاء كميته حداقل 48 ساعت قبل از برگزاري جلسه.

3.    ثبت و ضبط صورت جلسات کمیته و ارسال آن به اعضاي كميته.

4.    پيگيري‌ اجرای به موقع تصمیمات كميته.

5.    تنظيم و ارائه گزارش عملکرد فصلی و موردی كميته به رئیس کمیته.

6.    پیگیری مکاتبات و برقراری ارتباطات مورد نیاز با دستگاه­ های ذی­ربط کمیته.

 

ماده 6: نحوه تشکيل و اداره جلسات كميته

1.    جلسات عادی كميته هر دو هفته یک­بار و جلسات فوق­ العاده حسب ضرورت برگزار مي‌شود.

     تبصره: جلسات فوق ­العاده به پیشنهاد رئیس یا حداقل سه نفر از اعضای کمیته برگزار می­ شود.

2.    جلسات كميته با حضور اکثریت اعضا‌ رسميت می ­یابد.

3.    حضور رئیس یا دبیر کمیته در جلسات الزامی است و در صورت غيبت رئیس، دبیر کمیته اداره جلسه را به عهده دارد.

4.    تصمیمات کمیته با راي موافق اکثريت اعضای کمیته معتبر است.

 

ماده 7- این آیین ­نامه در 7 ماده و 3 تبصره، تدوین و در جلسه 5 کمیسیون تلفیق شورای پیگیری رهنمودها مورخ 19/09/92 نهایی گردید و از تاریخ ابلاغ توسط دبیر شورا، لازم الاجرا است.

 

 

  • سامانه و خدمات
  • ويژه ها