1- طرح «نظام آموزش همراه با پژوهش»
این طرح به دنبال تلفیق اتحادی آموزش و پژوهش در نظام آموزش در حوزههای علمیه است به طوری که طلاب حوزه در این نظام با یادگیری فعال و پرسشگری، آموزش خود را شروع نموده و در نهایت پژوهشگر ماهری در رشته خود باشند تا بتوانند پاسخگوی فعال نیازهای جامعه و نظام اسلامی باشند. نتایج مورد انتظار1. وضعیت شناسی و تبیین نظام آموزش موجود حوزههای علمیه (اهداف، ویژگی ها، مولفهها و چالشها)؛ 2. ظرفیت شناسی نظام آموزش موجود نسبت به نظام آموزش پژوهش محور؛ 3. طراحی مبانی و اهداف آموزش پژوهش محور؛ 4. طراحی ویژگی های نظام آموزش پژوهش محور؛ 5. طراحی مولفه های آموزش پژوهش محور؛ 6. طراحی ویژگی های نظام مولفه های نظام آموزش پژوهش محور؛ 7. تبیین مدل عملیاتی و ارتباط بین مولفه ها آموزش پژوهش محور؛ 8. تبیین مدل عملیاتی و ارتباط بین سایر نظامات موجود حوزه؛ 9. تدوین راهبردهای و برنامه های تحقق نظام آموزش پژوهش محور؛ 10. طراحی شاخصهای اندازهگیری دستیابی به نظام آموزش پژوهش محور؛ 11. نگاشت نهادی تحقق آموزش پژوهش محور. وضعیت طرح:طرح در حال تدوین می باشد. 2- شناسایی نیازهای پژوهشی استانها
در راستای تقویت حوزههای علمیه در استانها و برای دستیابی به موضوعات و مسائل پژوهشی مرتبط و همچنین دستیابی به نیازهای تحقق نظام پژوهش حوزههای علمیه استانی این طرح برنامهریزی شده است. اهداف اصلی: 1. دستیابی به موضوعات و مسائل پژوهشی مرتبط با مناطق و اولویتگذاری آنها؛ 2. دستیابی به نیازهای تحقق نظام پژوهش حوزه های علمیه استانی. اهداف فرعی: 1. دستیابی به الگوی نیازسنجی پژوهشی مسائل کلان مربوط به مناطق؛ 2. دستیابی به عناوین و موضوعات پژوهشی؛ 3. دستیابی به فهرست اولویت های پژوهشی؛ 5. شناسایی مؤلفه های استقرار نظام پژوهش درحوزه های علمیه استانی؛ 6. شناسایی نیازهای سازمانی حوزه علمیه استانی درحیطه نظام پژوهش؛ 7. تحلیل ظرفیتها وامکانات تحقق اولویتهای استخراج شده. وضعیت طرح: این طرح در استان کردستان به اتمام رسیده و در استان های خوزستان و گلستان در حال تدوین میباشد. بعد از تهیه دستورالعمل برای این طرح، در تمام استانها اجرا خواهد شد. 3- سامانه ملی نیازسنجی پژوهش عرصه دین
هدف اصلی از تهیه طرح تفصیلی، دستیابی به سامانه جامع و تحت وب است که از طراحی آن اهداف زیر دنبال میشود: 1. رصد روزآمد و الکترونیکی کاستیها و نیازها در حوزۀ دین؛ 2. شناسایی اولویتهای پژوهشی در عرصه دین؛ 3. هدایت تحقيقات در سازمانها و نهادهاي علوم دینی به سوی اولويتهاي شناسايي شده؛ ساماندهی و ایجاد هماهنگی بین پژوهشهای مختلف؛پ نتیجه: طرح تقصیلی تهیه شده است. 4- شناساسی مسائل نظام پژوهش حوزه های علمیه با رویکرد سیستمی این طرح به دنبال شناسایی وضع موجود نظام پژوهش در حوزه های علمیه و همچین شناسایی آسیبها و مشکلات این نظام با رویکرد تحلیل سیستمی میباشد. تا بتوان نظام پژوهش در حوزه را ارتقاء داده و به وضع مطلوب برسد الف) هدف اصلی: کشف مسائل عمده نظام پژوهش حوزه با روش تحلیل سیستمی. ب) اهداف فرعی: 1) شناخت مسائل کلی و فرابخشی نظام پژوهش حوزه، 2) شناخت مسائل بخش ورودی نظام پژوهشی، 3) شناخت مسائل بخش فرایندهای نظام پژوهشی، 4) شناخت مسائل بخش خروجی نظام پژوهشی. نتیجه: این طرح به اتمام رسیده و در حال ارزیابی است. 5- طرح شناسایی پیشرانهای نظام پژوهش حوزه
آینده پژوهش، یکی از ارکان سیاستگذاری و برنامهریزی در نظام پژوهش به شمار میآید. یکی از گامهای اساسی در آیندهپژوهی، شناسایی پیشرانهای نظام پژوهش است. پیشرانهای نظام پژوهش، مجموعهای از عوامل سازنده و شکلدهنده آینده نظام پژوهش میباشند. این طرح، به دنبال شناسایی پیشرانهای پژوهش، تحلیل آثار و پیامدهای آنها در آینده پژوهش و ... در نظام پژوهش حوزههای علمیه، میباشد. نتیجه: طرح تفصیلی توسط مجری ارائه شده و در حال تدوین میباشد. 6- طرح درختواره علوم و مهندسی رشتهها
گستردگی و رشد زیرشاخههای متعدد علوم اسلامی و حوزوی و پیچیده شدن نیازهایجامعه اسلامی و ضرورت اهتمام حوزههای علمیه به علوم انسانی اسلامی، اهمیت مهندسی درختواره مطلوب علوم اسلامی و حوزوی را مضاعف مینماید؛ تا مبنایی برای سیاستگذاری و راهبری علوم، تأسیس رشتههای علمی جدید و پاسخگویی مناسب و مطلوب به نیازها و زمینهسازی تمدن اسلامی باشد. در این راستا، شناخت هویت علوم اسلامی و حوزوی، تعیین حد و مرزها، اصلی و فرعی بودن آنها، نسبت و رابطه میان آنها، ابعاد و زیرشاخههای هر کدام،ترسیم هندسه رشتههای علمی مبتنی ر درختواره دانشها، از اصلیترین کارکرد و هدف تدوین درختواره علوم بهشمار میآید. وضعیت طرح: هم اکنون نگارش مبادی و مبانی دختوار علوم به اتمام رسیده و در مرحله تجزیه و تحلیل و ارائه الگوی متناسب با مبانی اتخاذ شده است. پس از طراحی درختواره، مهندسی رشتههای حوزوی و اسلامی بر مبنای آن صورت خواهد گرفت 7- الگوی ارزیابی وضعیت پژوهش در حوزههای علمیه؛
اولین گام برای سامان بخشیدن به امر پژوهش در حوزه، دستیابی به درک درستی از توانمندیها، امکانات موجود و نیز پی بردن به نقاط ضعف و قوت نظام پژوهش حوزوی است. به همین منظور معاونت پژوهش حوزههای علمیه تودین طرح «الگوی ارزیابی نظام پژوهش حوزه های علمیه » را در دستور کار خود قرار داده است.
وضعیت طرح: مطالعات مقدماتی آن به اتمام رسیده و پس از نقد و ارزیابی هر یک از الگوها به ارائه الگوی مناسب با شاخصهای بوم حوزه طراحی خواهد شد. 8- طرح نظام اندیشه اسلامی این طرح با استنباط الگوی جامع از نظام اندیشه معارف اسلامی با استفاده از منابع دینی و بررسی نقاط مشترک و برجسته الگوهای مطرح در این زمینه؛ به ارائه الگوی خاص میپردازد. از اهداف عملیاتی آن، ساماندهی و هماهنگسازی طرحها و دوره های آموزشی کوتاه مدت طلاب که در زمینه آشنایی با نظام اندیشه اسلامی در حوزه های علمیه، همچون طرح اندیشه شهید مطهری و طرح ولایت و ... . میباشد وضعیت طرح: هماکنون فاز کوتاه مدت آن طراحی به مرحله اجرا درآمده و در مرحله ارتقای آن به سطح بین المللی است. قرار است در فاز بلند مدت، مطالعات عمیقتری بر مبانی و منطق الگوی ارائه شده تمرکز صورت گیرد. 9- طرح تأسیس مرکز علمی سنجی (علوم اسلامی)
مرکز به رتبهبندی و تجزیه و تحلیل آثار علمی اندیشمندان و مراکز پژوهشی فعال در عرصه علوم اسلامی بر اساس معیارهای علمسنجی معتبر خواهد پرداخت. این طرح با اهداف ذیل در دستور کار قرار گرفته است: مدیریت اطلاعات علمی (ذخیرهسازی، ساماندهی و اشاعه اطلاعات علمی) علوم اسلامی. ایجاد زمینههای مناسب برای تعاملات میان اندیشمندان و مراکز اسلامی با یکدیگر و آگاهی از آثار و نوآوریهای علمی یکدیگر. بهبود وضع تحقيقات و دستيافتن به استانداردها و شاخصهاي عاليتر در تحقيقات علوم اسلامی وضعیت طرح: هماکنون پیشنویس طرح آماده شده، و در مرحله نحوه اجرای طرح تفصیلی است. 10- سیاست های کلان حمایت از فعالیت های پژوهشی
معاونت پژوهش حوزههای علمیه با توجه به رسالت پشتیبانی و مدیریت نظام پژوهشی حوزههای علمیه، «سیاستهای کلان حمایت از فعالیتهای پژوهشی» را تدوین میکند. این سیاستها با اهداف ذیل تدوین میگردد: 1. هدفمندسازی فعالیتهای پژوهشی در جهت نهادینه کردن، توسعه، توزیع و ترویج متوازن، متعادل و متناسب امر پژوهش و تولید علم. 2. تقویت و تشویق روحیه پژوهشی و انگیزه پژوهشگری از طریق ارائه کمکها و خدمات حمایتی (مادی و معنوی) به پژوهشگران و مراکز پژوهشی حوزوی اعم از حقیقی و حقوقی.. 3. جهتدهی فعالیتهای پژوهشی در راستای تحقق چشماندازهای حوزههای علمیه. وضعیت طرح: این سیاستها تدوین و توسط شورای پژوهش مرکز تصویب و ابلاغ شده است. 11- سیاستهای کلان تعامل با نهادهای سیاستگذار و مولد دانش
معاونت پژوهش حوزههای علمیه با توجه به رسالت پشتیبانی و مدیریت نظام پژوهشی حوزههای علمیه، «سیاستهای کلان تعاملی با نهادهای پژوهشی» را در زمینه تولید، انتقال و اشاعه دانش، با اهداف ذیل تدوین میکند. 1. نهادینهسازی و هدفمندسازی تعاملات پژوهشی مرکز مدیریت حوزههای علمیه با دیگر نهادهای سیاستگذار و مولد دانش در جهت اهداف و چشماندازهای حوزوی. 2. رشد، گسترش و ارتقاء سطح تعاملات پژوهشی مرکز مدیریت حوزههای علمیه با دیگر نهادهای سیاستگذار و مولد دانش در سطوح و ساحات مختلف. 3. بازنگری سیاستهای تعاملات پژوهش حوزههای علمیه بر اساس روندها و انتظارات جدید از حوزههای علمیه. وضعیت طرح: مطالعات مورد نیاز انجام و پیشنویس آماده شده و پس از ارائه به شورای پژوهش و تصویب آن ابلاغ خواهد شد. 12- نشریه پژوهش و حوزه
گستره موضوعی نشریه، پژوهش پژوهی و علمشناسی )در حوزه علوم اسلامی و انسانی(است. که به صورت دو فصلنامه ارائه میشود. اهداف زمینهسازی جهت ارتقای وضعیت پژوهشهای اسلامی- انسانی معرفی اندیشهها و نوآوریهای علمی در موضوع فعالیت فصلنامه؛ علم در گستره موضوعی فصلنامه؛ اطلاعرسانی و ترویج فعالیتهای پژوهشی در زمینه موضوعی پاسخ به نیازهای دانشی حوزههای علمیه در عرصههای مختلف علم و پژوهش نتیجه: آخرین شماره آن (39) –ویژه آموزش پژوهشمحور در اسفند 1397 منتشر شده است.
|
- آخرين مطالب
- پربازديدترين ها